Microsoft vil gerne have folk op på Windows 11... Så hvis din computer har Windows 10 og er af ældre dato, så vær opmærksom på, at support udløber pr. 14. oktober 2025, Vælger du at blive på Windows 10 vil computeren blive ved med at virke, men du kan ikke få sikkerhedsopdateringer.
https://support.microsoft.com/en-gb/windows/windows-10-supports-ends-on-october-14-2025-2ca8b313-1946-43d3-b55c-2b95b107f281
Men, men.. i en tid, hvor vi skal bruge Jordens ressourcer klogere, så er det helt omsonst at sende fungerende udstyr til e-skrot, så hvorfor ikke kigge på en Linux-distribution og forlænge livet på dit nuværende udstyr?
Rigtig mange mennesker bruger udlukkende deres maskine til at gå på nettet, og tjekke mail. Det kan Linux sagtens klare, endda med mange af de programmer, du allerede kender: Browserne Edge, Chrome og Firefox findes alle til Linux!
Hvad skal jeg vælge?
Hvor du får ét styresystem med Windows eller MacOS, så er der flere hundrede at vælge imellem på Linux. Enkelte som Slackware og Debian har været i gang siden 90'erne. Dem vil jeg
Det er svært at pege på en god begynder-Linux-distribution, for de har alle deres styrker og svagheder, og det første stykke tid efter dit skifte, vil mange ting være op ad bakke. Men fat mod, det lønner sig i sidste ende!
Jeg vil gerne foreslå Linux Mint eller ZorinOS som erstatninger for din Windows 10. De kommer begge med en god mængde brugervenlighedsfaciliteter, som man nogle gange selv skal installere på de andre distributioner.
På Linux skal man selv vælge en grafisk brugerflade udfra den distribution, man vælger. Man kan altid lave valget om, når din Linux er installeret, men det er liiidt konplekst som nybegynder. Så der vil jeg måske i starten anbefale at man
- Om man er til GNOME-brugerfladen afhænger nok af, om man er til Mac'ens simple, men overskuelige look.
- Søger man at emulere Windows' brugerflade, så er det KDE (flest visuelle effekter til kraftige maskiner) eller Cinnamon og XFCE til rigtig gamle maskiner. Til syvende og sidst handler valget af brugerflade mest om udseende, for du kan køre alle programmer uanset hvad du vælger.
Du er altid velkommen til at stille spørgsmål i forummet - god fornøjelse! :-)